Elektromobilita hýbe automobilovým světem. Hlavním argumentem je ekologie. Je jasné, že elektrická auta nevypouštějí žádné emise. To však platí pouze tehdy, pokud se na věc podíváme lokálně. Německá konzultační společnost Berylls Strategy Advisors (BSA), která pracuje výhradně pro automobilový průmysl, však tvrdí, že elektromobily nejsou zdaleka tak čisté, jak se snaží prezentovat.
tesla stanice nabíjení

Záleží na výrobě

BSA upozorňuje na ekologickou hrozbu elektrických aut pro jejich lithium-iontové baterie. Ty zanechávají při výrobě vysokou uhlíkovou stopu. A to tak vysokou, že jejich ekologický přínos ve srovnání s vozem poháněným naftovým motorem se může dostavit až po deseti letech bezemisní provozu. Podle BSA znamená totiž výroba 500 kg těžkého akumulátoru pro elektromobil v zemi, která využívá energie z fosilních paliv, až o 74% vyšší emise uhlíku než výroba běžného auta.
V Německu je situace sice lepší, ale také ne ideální. BSA to dokumentuje na Nissanu Leaf, který vyrovná uhlíkovou stopu v porovnání s autem se spalovacím motorem po 3,5 roku, a to z důvodu tamních uhelných elektráren. Leaf má však kapacitu baterií jen 30 kWh, načež taková Tesla S až 100, což opět oddaluje čas, kdy začne být elektromobil ekologičtější než vozidla se spalovacími motory.
Elektrické vozy se zdají všelékem snižujícím emise o 35 %, během jízdy nevypouštějí totiž žádné škodlivé zplodiny. Když však vezmeme v úvahu všechno od výroby až po provoz, situaci nezlepšují. Výroba elektřiny včetně té pro elektromobily je v mnoha zemích silně závislá na fosilních palivech. A přírodě je jedno, jestli emise oxidu uhličitého pocházejí z výfuku auta, nebo při spalování uhlí při výrobě elektřiny.
elektrické auto na trávníku

Kde se vyplatí?

Vypadá to tedy tak, že i když elektrická auta snižují lokální emise, například ve městech, při komplexním pohledu jsou pro životní prostředí stejně zatěžující. Samozřejmě, tato rovnice se mění podle struktury výroby elektřiny v jednotlivých zemích. A není jisté, zda BSA brala v úvahu i emise vznikající při těžbě ropy, výrobě konvenčních paliv a jejich dopravě ke koncovému zákazníkovi.