Určitým řešením, jak ulevit klasickým světlometům, jsou přídavná světla pro denní svícení. Ta plně nahrazují v průběhu dne hlavní světlomety a měla by být osazena speciálními žárovkami. Podmínkou je pouze homologace těchto svítidel pro provoz ve státech Evropské unie (tedy i v České republice). Musí být tedy označeny symboly RL a E.

krása auta

Co předepisuje legislativa

Pokud uvažujete o LED technologii, která je pro denní světla homologována, musíte dodržet standardy evropských směrnic. Musí se vždy jednat o dvojici světel (nikoliv pouze jedno) umístěných v přední části vozu ve vodorovné poloze, vždy ve stejné výšce od země. Ta musí být v rozmezí od 25 cm do 1,5 metru. Obě světla musí být od sebe vzdálena minimálně 60 cm, malá auta s šířkou do 130 cm je mohou mít od sebe už jen 40 cm. Každopádně od okraje vozu musí být umístěna ve vzdálenosti maximálně 40 cm. LED autožárovky pro denní svícení musí být spínána a vypínána automaticky vždy současně s během motoru.  Samotnou montáž můžete provádět i svépomocí, není nutná prohlídka na STK, ale světla musí být homologována pro provoz na pozemních veřejných komunikacích.

rozsvítit auto

Jaká kritéria by měla mít osvětlovací technika pro denní svícení

Jednotné napájení – pro osobní automobily 12 V a nákladní vozy 24 V, vždy z akumulátoru dobíjeného alternátorem.

Teplota chromatičnosti – ta není nikterak zákonem (vyhláškou) definována. Jedná se o světelné podání barvy zdroje, a tou může být buď teplá bílá barva kolem 3000 Kelvinů, nebo studené bílé namodralé světlo zhruba 6000 K. Připomínáme, že musí jít o homologované LED diody, tudíž nejsou přípustné např. červené blikající diody, oranžové, modré, zelené atp.

vínové auto

Životnost – zásadní výhodou LED diod je vyšší životnost ve srovnání s halogenovými světly, bývá zpravidla kolem 5 tisíc hodin, tedy odhadem dva až tři roky při každodenním provozu.

Tvar světel – mohou být buď kulatá do míst, kam patří např. neosazené světlomety do mlhy. Anebo obdélníková tělesa do mřížek pod klasickým světlometem.