Mnoho lidí argumentuje, že žít zdravě je mnohem nákladnější. Zdravé potraviny stojí mnoho peněz. Do jisté míry se jedná nepochybně o skutečnost. Například v zimních měsících cena ovoce a zeleniny stoupá enormně. V létě a na podzim po období sklizně jsou ceny naopak velmi příznivé.

Ke zdravějšímu stravování ovšem chybí velmi málo. Například obyčejná cibule je neuvěřitelným zdrojem vitamínů i minerálů. Naši předkové věděli, proč si ji při každé příležitosti krájí na chleba.
Co se týče nákladných potravin, je třeba pochopit komerční zázemí tohoto trendu, kterému rozhodně nejste povinni podlehnout.
 

Zdraví jako marketingový tah

O zdravý životní styl mají obvykle největší zájem především lidé s vyšším vzděláním. Lidé s vyšším vzděláním samozřejmě mají také lukrativnější zaměstnání a tudíž i vyšší platy. Mnozí z nich se nacházejí na vysokých manažerských a vedoucích pozicích. Pro tyto lidi není problém nakupovat si nákladné potraviny. A přesně na tyto lidi je cílená reklama společností, které se zabývají výrobou a distribucí různých zdravých potravin a produktů. Dříve se jednalo o okrajovou záležitost, dnes se stává ze zdravé výživy trend, kterému podléhají především inteligentní dobře vydělávající lidé a marketingoví odborníci jsou si toho moc dobře vědomi.

Dochází tak k paradoxu, žeprostá střídmá strava se stává výsadou bohatých lidí, protože lidé s nižšími příjmy by si takovou stravu nemohli dovolit.

Přesto to neznamená, že si budete ničit zdraví nekvalitními uzeninami a pečivem. Mnozí lidé měří potraviny kvantitou a nikoli kvalitou. Pokud by si měli dát na chléb plátky rajčete nebo salámu, budou preferovat salám, i když plátky rajčete by byly nejen zdravější, ale i levnější. Přijatelné je, dát si na chléb salám i rajče a v tomto ohledu už se jedná o jídlo nákladné. Podobně je to se zeleninovými saláty. Většina českých rodin vyžaduje polévku a druhý chod a na zdravou čerstvou zeleninu už není prostor. Přitom polévka je pro naše zdraví postradatelná, vitamíny nikoli.